Καθώς η νέα γενιά (Millennials) συνεχίζει να εισχωρεί στο ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών και η τεχνολογία να εξελίσσεται, ο τρόπος που επικοινωνούμε, συνεργαζόμαστε και δουλεύουμε ο ένας με τον άλλον, θα αλλάξει επίσης. Ο μελλοντικός χώρος εργασίας μπορεί να γίνει πολύ διαφορετικός από τη σημερινή εταιρική κουλτούρα. Για να πάρουμε μια ιδέα ως προς το τι θα αλλάξει – και γιατί – η BuzziSpace συζήτησε με τον Herman Konings, διευθύνοντα σύμβουλο και ιδρυτή της μεγαλύτερης εταιρείας ανάλυσης τάσεων και ερευνών, Pocket Marketing/nXT.

  • Πώς η σημερινή κοινωνία αλλάζει τον τρόπο που εργαζόμαστε;

Στον σημερινό εργασιακό χώρο, οι Baby Boomers, που κυμαίνονται μεταξύ 50 και 65 ετών, αρχίζουν να συνταξιοδοτούνται και να αντικαθίστανται από τους Millennials – μεταξύ 20-30 και κάτι. Μέσα στα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια, θα δούμε σταδιακά τους Baby Boomers να αποχωρούν εντελώς από το ανθρώπινο δυναμικό.
Συνεπώς, οι αξίες των εργαζομένων αλλάζουν. Οι Baby Boomers είναι σαφώς πιο ανταγωνιστικοί, ενώ οι Millennials τείνουν να οδηγούνται από την ισορροπία μεταξύ εργασίας και ζωής τους. Γεννήθηκαν μέσα σε μια συνεργάσιμη κοινωνία και εκτιμούν γενικά τα ιδανικά του να μοιράζεσαι, να συνεργάζεσαι και να συν-δημιουργείς. Αυτό, φυσικά, έχει επίδραση στην κατασκευή του εργασιακού χώρου, και σωματικά αλλά και ως προς την κοινωνική του δομή.

  • Τι ψάχνουν οι Millennials σε έναν εργασιακό χώρο;

Οι Millennials θέλουν να εργάζονται σε χώρους που ενθαρρύνουν τη συνεργασία. Γι’ αυτό και εταιρείες όπως η Wework γίνονται τόσο δημοφιλείς – η συνεργασία και η ανταλλαγή ταλέντων αντιπροσωπεύει την πιο γρήγορη και αναπτυγμένη σκέψη.
Απροσδόκητα, οι Millennials ψάχνουν για σωματική σύνδεση. Προφανώς, αγαπούν την τεχνολογία και τις οθόνες τους, αλλά αυτά δεν είναι πράγματα που γεννήθηκαν χρησιμοποιώντας, όπως η γενιά Ζ. Οι Millennials βασίζονται πάρα πολύ στην ψηφιακή εποχή, όμως μπορεί να τους αποσπάσει την προσοχή, γι’ αυτό επιθυμούν την ισορροπία μέσω της σωματικής σύνδεσης.

  • Τι σημαίνει αυτό για τους εργοδότες;

Οι πολλαπλές οθόνες και οι ενιαίοι ανοιχτοί γραφειακοί χώροι μπορούν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση πληροφοριών και να μειώσουν την παραγωγικότητα σε ένα γραφείο. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Microsoft, η διάρκεια προσοχής του μέσου ανθρώπου έχει μειωθεί στα 8-12 δευτερόλεπτα.
Από τη στιγμή που οι εργαζόμενοι - των οποίων η προσοχή έχει αποσπαστεί - είναι λιγότερο παραγωγικοί, πολλές εταιρείες αρχίζουν να ξανασκέφτονται τον ενιαίο εργασιακό χώρο και να επικεντρώνονται περισσότερο σε έξυπνους, καλοσχεδιασμένους γραφειακούς χώρους ώστε να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της απόσπασης προσοχής. Εκτός από τη δημιουργία κοινόχρηστων περιοχών, είναι όλο και πιο σημαντικό για τις εταιρείες να παρέχουν πιο άνετες, ιδιωτικές ζώνες εργασίας, όπου οι εργαζόμενοι θα μπορούν να επικεντρωθούν καλύτερα στα καθήκοντά τους.

Στη θεωρία, μπορείς να βελτιώσεις την ποιότητα της δουλειάς σου, βελτιώνοντας την ποιότητα της ζωής σου. Μερικές πρωτοποριακές οργανώσεις δοκιμάζουν νέες μεθόδους που ενθαρρύνουν το προσωπικό να παίρνει χρόνο για να «αποσυνδέεται» και να συγκεντρώνεται στη δουλειά του πιο προσεκτικά με τη βοήθεια των «νταντάδων αναβλητικότητας» (procrastination nannies).

  • Πώς βλέπετε αυτή την ανάγκη για σωματική σύνδεση να μπει στο παιχνίδι;

Η τεχνολογία έχει ανοίξει την πόρτα για πιο ευέλικτες, εξ αποστάσεως εργασιακές σχέσεις, οι οποίες μπορεί να είναι ένα πλεονέκτημα – ιδιαίτερα για νέους γονείς που προσπαθούν να εξισορροπήσουν τη ζωή τους μεταξύ εργασίας και οικογένειας. Όμως, οι περισσότεροι Millennials θέλουν μια αίσθηση εγγύτητας στον εργοδότη και τους συναδέλφους τους. Δεν ψάχνουν απαραίτητα να δουλέψουν όλη μέρα στον υπολογιστή τους στο σπίτι, πράγμα το οποίο εκπλήσσει κάποιους ανθρώπους.
Αυτή η αυξημένη επιθυμία και αίσθηση παρουσίας έχει αρχίσει να επηρεάζει τη σωματική μας συμπεριφορά και τις κοινωνικές διαδράσεις ακόμα και στο γραφείο. Αντί να κάθονται όλη τη μέρα, οι Millennials έχουν αρχίσει να κάνουν συναντήσεις όρθιοι, πράγμα το οποίο έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει την παραγωγικότητα. Σύμφωνα με νευροψυχολογικές μελέτες, η όρθια στάση είναι καλύτερη για την υγεία και τη συγκέντρωση. Επίσης, τείνει να μειώνει τη διάρκεια των συναντήσεων.



  • Τι συμβαίνει με το αναπτυσσόμενο κινητό ανθρώπινο δυναμικό;

Όσο οι ψηφιακοί νομάδες έχουν Wi-Fi και ένα λάπτοπ, μπορούν να κάνουν μια δουλειά πρακτικά από οπουδήποτε. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι αυτοί οι νέοι νομαδικοί εργαζόμενοι δεν αποζητούν ακόμα λίγη φυσική διάδραση. Ορισμένα ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να εμφανίζονται για να απαντήσουν την «κλήση» τους.
Το Zoku στο Άμστερνταμ, παραδείγματος χάριν, είναι σχεδιασμένο γύρω από το σκεπτικό ότι οι άνθρωποι όχι μόνο θέλουν να συνδέονται με έναν ψηφιακό, εικονικό τρόπο, αλλά και με έναν φυσικό τρόπο, επίσης. Το συνεργαζόμενο ξενοδοχείο προσφέρει στους επισκέπτες κοινόχρηστους χώρους εργασίας και έναν σχεδιασμό open-plan με κοινά τραπέζια που στοχεύουν να ενώσουν λαμπρά μυαλά από όλο τον κόσμο για να δικτυωθούν. Ακόμα και τα ίδια τα δωμάτια του ξενοδοχείου παρουσιάζουν ένα έξυπνο design, τα οποία μπορούν να μετατραπούν άψογα από υπνοδωμάτιο σε επαγγελματικό χώρο συναντήσεων.

  • Πώς θα ορίζουμε την καινοτομία στους εργασιακούς χώρους του αύριο;

Η προσοχή θα μετατοπιστεί στην «οικο-τομία» με έμφαση στα πράσινα γραφεία: κατασκευαστικά βιώσιμα περιβάλλοντα – ολοκληρωμένα με φυτά, καθαριστές αέρα και φυσικό φως – για να ευθυγραμμιστούν με τη συλλογική επιθυμία να σώσουν τον πλανήτη για τη δική τους γενιά, και αυτές που θα τους διαδεχτούν.

  • Τι θα συμβεί με τη Γενιά Ζ; Τι αλλαγές αναμένετε όταν θα εισέλθουν στο ανθρώπινο δυναμικό;

Σε 10-15 χρόνια όπου η Γενιά Ζ θα αρχίσει να εργάζεται, είναι πιθανό να δούμε μια αύξηση του ψηφιακού χώρου εργασίας και μια «ανάσταση» της ατομικής σκέψης. Αυτοί οι νέοι άνθρωποι είναι πραγματικοί «ιθαγενείς του ψηφιακού κόσμου» - χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και διαδρούν με οθόνες από τότε που γεννήθηκαν, επομένως αγαπούν να εργάζονται σε ένα ψηφιακό πλαίσιο και μεγάλωσαν για να αντιμετωπίζουν bit και byte εξ αρχής.

Προβλέπεται ότι θα προτιμούν να εργάζονται από το σπίτι πολύ περισσότερο από τους Millennials και τους Baby Boomers, και δεν θα τρέφουν την ίδια εκτίμηση για τη φυσική παρουσία όπως αυτές οι γενιές. Επίσης, είναι πιο πιθανό να δουλεύουν χωριστά ο ένας από τον άλλον, παρομοίως με τους Baby Boomers, αλλά προς ένα κοινό στόχο, παρομοίως με τους Millennials, οπότε η ψηφιακή συνεργασία θα γίνει μια αναπτυσσόμενη τάση στο εγγύς μέλλον.